Docnan Industries Sdn Bhd

Cetakan Emas Wan Hasnan

Gelaran doktor atau ‘doc’ pada pangkal namanya mengundang pelbagai reaksi berbeza di kalangan pelanggan hinggakan ada yang melabelnya sebagai pakar pencetak pakaian.

Tidak kurang juga beranggapan beliau hanya ‘syok sendiri’ kerana sengaja meletakkan gelaran itu selepas cita-cita ingin menjadi doktor tidak kesampaian.

Namun pada hakikatnya beliau memang doktor veterinar bertauliah kelulusan Universiti Putra Malaysia (UPM) tetapi terpaksa beralih arah karier selepas impian membuka ladang ternakan tidak kesampaian.

“Impian itu saya simpan sejak di tingkatan dua, namun terpaksa saya lupakan selepas menyedari bidang itu memerlukan modal besar dan saya tidak mahu menyusahkan keluarga,” kata Dr Wan Hasnan Wan Idris, 36.

Menurutnya, selepas gagal merealisasikan impian sebaik menamatkan pengajian di UPM pada 1997 dalam bidang Doktor Perubatan Veterinar, beliau sekadar menjual serunding daging di sekitar pasar malam di Kuala Lumpur bagi mencari sumber kewangan.

Bagaimanapun usaha niaga beliau cuma bertahan beberapa bulan sebelum Dr Wan Hasnan pulang ke Kelantan dan beralih pula kepada perniagaan yang tidak pernah terlintas di fikirannya, iaitu membuka kedai mencetak pakaian.

“Terus terang, ketika itu saya tidak tahu apa-apa mengenai bidang itu tapi percaya ia ada potensi besar untuk maju. Oleh itu, didorong semangat tidak mahu dilabel sebagai graduan menganggur, saya nekad mencuba perniagaan itu.

“Pada peringkat awal perniagaan itu saya usahakan di rumah ibu bapa saya di Pengkalan Kubor, Tumpat dengan modal permulaan cuma RM500.

“Untuk mendapat pelanggan pula saya pergi dari rumah ke rumah bagi mengambil upah mencetak pakaian pelajar sekolah, kolej dan universiti.

“Pada awalnya mereka hanya membuat tempahan sehelai dua baju kerana tidak yakin dengan perniagaan saya. Namun selepas berpuas hati dengan hasil kerja saya mereka terus menempah sehingga 50 hingga 100 helai.

“Pelanggan suka produk saya kerana bahan digunakan berkualiti serta tahan lama manakala caj dikenakan murah,” kata anak muda itu yang pernah meraih gelaran Anugerah Usahawan Muda Mara bagi Sektor Pembuatan dua tahun lalu.

Itu pengalaman awal dilalui oleh Dr Wan Hasnan ketika mengasaskan perniagaannya dan kini selepas kira-kira 10 tahun bekerja keras syarikatnya, Docnan Industries Sdn Bhd (DISB) berkembang pesat.

DISB didaftarkan pada 17 April 2003 iaitu kesinambungan daripada Docnan M&M Enterprise yang memulakan operasi pada akhir 1999. Syarikat itu beroperasi sepenuhnya di Jalan Pengkalan Chepa, Tanjong Mas, Kota Bharu dan mempunyai dua cawangan di Tanah Merah.

Dengan aset membabitkan 20 mesin percetakan terkini dan 80 pekerja, DISB kini berupaya mengeluarkan pelbagai produk termasuk pakaian, cenderamata, beg, alat tulis, lencana, topi, barangan keperluan sekolah, banner dan banting.

Terbaru DISB menerusi anak syarikatnya, Dr Beg Industries turut melakukan cetakan pada beg pelbagai saiz dan jenis dalam usaha mempelbagaikan produk keluarannya.

Bagi mengembangkan empayar perniagaannya, pada 2003, bapa lapan anak itu berjaya mendapatkan pinjaman RM215,000 daripada Mara untuk dijadikan modal pusingan serta membeli mesin sulam pertama berharga RM115,000 selain menyewa dua lot kedai dan sebuah kilang jahitan.

Dr Wan Hasnan yang kini bergelar Pengarah Urusan DISB berkata apa yang dicapainya kini adalah bukti golongan Bumiputera turut mampu bersaing dalam perniagaan mencetak pakaian biarpun berdepan pelbagai halangan dan kesukaran.

“Disebabkan tiada pengetahuan mengenai percetakan pakaian, pada peringkat awal saya terpaksa belajar menerusi buku dan Internet selain mendapat tunjuk ajar daripada rakan lebih berpengalaman.

“Kekurangan modal menyebabkan saya tak mampu mengiklankan syarikat saya di media. Jadi, medium saya mempromosi produk ialah di ekspo dan karnival.

“Malah pada peringkat awal saya juga terpaksa berhutang dengan kawan dan keluarga hanya untuk membeli sebuah mesin menghasilkan butang lencana berharga RM1,800. Hasil semua kepayahan itulah saya memiliki apa yang saya ada hari ini,” katanya.

Dr Wan Hasnan berkata, beliau kini puas hati kerana produk keluaran Docnan bukan saja mendapat permintaan tinggi daripada pelanggan di Kelantan tapi juga menjadi sebutan di kalangan pengguna di Kuala Lumpur, Pulau Pinang, Kedah, Perak dan Negeri Sembilan.

Di sebalik kejayaan diciptanya, anak kedua daripada tiga beradik itu tidak pernah lupa pesanan ibunya, Hanisah Yaacob, 65 dan bapa, Wan Idris Wan Hamat, 63, yang mahu beliau sentiasa bersyukur serta tidak mudah lupa diri.

“Sebab itu saya sentiasa mengingatkan kakitangan DISB supaya menjalankan kerja dengan jujur dan amanah, termasuk memberi khidmat terbaik kepada pelanggan bagi memastikan pelanggan tidak ‘berpaling tadah’ kepada syarikat lain,” katanya.

Profil Usahawan Kreatif

Nama : Dr Wan Hasnan Wan Idris

Jawatan : Pengarah Urusan Docnan Industries Sdn Bhd

Umur : 36 tahun

Asal : Tumpat, Kelantan

Pendidikan : Ijazah Doktor Perubatan Veterinar, Universiti Putra Malaysia (UPM)

Isteri : Ayudalita Abdullah

Anak : Nur Afikah (12); Muhammad Rizqan (10); Muhammad Iqbal (8); Hana Umairah (6); Muhammad Ridhwan (5); Farah Najihah (3); Raihan Amani (setahun setengah) dan Muhammad Firdaus (tiga bulan)

Anugerah : Anugerah Usahawan Muda Mara (Sektor Pembuatan) Peringkat Kebangsaan 2007, Anugerah Usahawan Muda Mara 2006 (Sektor Pembuatan) Peringkat Kelantan dan Penyewa Terbaik Premis Perniagaan Mara Peringkat Kelantan 2001

Tips Usahawan Kreatif

Guna Mesin Cetak Digital
DISB maju selangkah lagi dalam operasinya apabila bakal melabur RM1.5 juta bagi membawa masuk mesin digital berteknologi tinggi ke negeri ini yang akan digunakan untuk mencetak terus pada kain sutera, batik dan linen.

Apabila memperoleh mesin itu kelak yang dijangka beroperasi sepenuhnya awal tahun depan, DISB akan menjadi syarikat percetakan pakaian terulung di Kelantan yang menggunakan mesin percetakan digital itu.

“Sebelum ini mesin itu hanya digunakan di negara maju selain Korea Selatan, China dan Jepun. Kelebihannya ialah saya boleh memberi pelanggan kebebasan memilih jenis cetakan pada kain sutera, linen atau batik mengikut selera masing-masing dengan kadar harga berpatutan,” katanya.

Sebagai langkah permulaan, Dr Wan Hasnan turut mewujudkan satu butik khusus iaitu koleksi linen dan batik di kedai pamerannya di Tanjung Mas di Jalan Pengkalan Chepa dalam usaha memperkenalkan produk berkenaan kepada pelanggannya.

Bagi memastikan perjalanan operasi DISB berjalan lancar, Dr Wan Hasnan juga akan membina bangunannya sendiri yang membabitkan tiga lot kedai dengan keluasan 9,000 kaki persegi yang dijangka siap sepenuhnya Ogos tahun depan.

Ditanya mengenai misi dan visi syarikatnya, Dr Wan Hasnan menjelaskan, khidmat terbaik sebelum dan selepas kepada pelanggan adalah ‘senjata’ paling utama yang menjadi pegangannya sebaik memulakan perniagaan itu.

Namun Dr Wan Hasnan berkata, visi syarikat sebenarnya ialah menjadikan DISB sebagai syarikat Bumiputera terbesar dalam pengeluaran pakaian, beg, cenderamata serta pusat sulaman berkomputer dan silkscreen di Pantai Timur menjelang 2010.

“Misi syarikat pula ialah sentiasa menyediakan produk serta rekaan terbaru yang penuh meyakinkan dan inovatif selain mengekalkan mutu dan kualiti perkhidmatan terbaik kepada pelanggan.

“Saya yakin kombinasi kakitangan berpengalaman serta mesin terbaik mampu memenuhi visi dan misi syarikat dalam menghadapi persaingan yang semakin sengit,” katanya yang turut meletakkan sasaran untuk menguasai pasaran Pantai Timur dengan membuka cawangan di Kuala Terengganu dan Kuantan dalam masa beberapa tahun akan datang.

Bagi memantapkan operasi perniagaan selain ingin memudahkan orang ramai berurusniaga dengan DISB, Dr Wan Hasnan mewujudkan dua laman web iaitu www.docnan.com.my dan www.baju2u.com.

Petikan Metro Ahad

Orisahanif Enterprise

Pak Embong Jutawan Keropok

Mengenangkan kehidupannya yang miskin lebih 25 tahun lalu, siapa sangka beliau boleh menjadi jutawan hanya mengusahakan keropok.

Itulah pencapaian menakjubkan Taib Muda, 53, atau lebih dikenali sebagai Pak Embong yang tidak mengenal kegagalan atau putus asa dalam perniagaan bagi memastikan impiannya menjadi usahawan berjaya tercapai.

Bagi penggemar keropok kering dan lekor dari dalam dan luar Terengganu, produk Keropok Ori keluaran Pak Embong bukanlah asing kerana terkenal dengan keenakan dan keasliannya.

Pembabitan awal Pak Embong dari Kampung Kubang Bujuk, Serada, Kuala Terengganu, dalam bidang itu bermula pada 1985 apabila bertekad keluar daripada kepompong kemiskinan untuk memulakan perniagaan secara kecil-kecilan.

Beliau ketika itu yang bekerja sebagai buruh terpaksa menanggung tujuh anak dengan pendapatan tidak menentu.

“Bayangkanlah dengan gaji sebagai buruh yang tidak seberapa saya terpaksa menanggung ramai ahli keluarga hingga ada ketika mengikat perut semata-mata untuk memastikan anak cukup makan dan pakaian,” katanya yang kini Pengarah Urusan Orisahanif Enterprisetika.

Selepas berbincang bersama isterinya, Suri Ngah Taib, 40, yang setia mengharungi kesusahan dihadapi mereka, Pak Embong mendapat ilham untuk memulakan perniagaan keropok kering dan lekor secara kecil-kecilan.

Walaupun pernah ada kata-kata sinis dilemparkan kepada dirinya dan keluarga ketika memulakan perniagaan, ia dianggap sebagai asam garam dan pencetus semangat untuk terus berjaya.

Dengan bermodalkan RM200, beliau yang masih muda ketika itu membuang perasaan malu apabila sanggup mengayuh beca sejauh 25 kilometer setiap hari bagi mendapatkan bekalan ikan dari jeti Jabatan Perikanan di Pulau Kambing.

Menurutnya, keropok lekor yang siap diproses bersama isterinya itu dijual di sekitar kampung dan bandar Kuala Terengganu.

Rutin mengayuh beca dengan menjaja keropok berterusan lebih sepuluh tahun sebelum keuntungan yang dikumpul dijadikan modal untuk membuka kedai menjual makanan tradisi itu di Paka, Terengganu dan Johor Bharu, Johor pada 2001.

Bagaimanapun, perniagaan berkenaan diserahkan kepada rakan niaganya untuk diuruskan sebagai strategi memperkenalkan jenama Keropok Ori.

Walaupun terpaksa menempuh jatuh dan bangun, termasuk ditipu pada peringkat awal, ia bukan penghalang buat Pak Embong untuk terus bangkit memanfaatkan modal yang dikumpulkan untuk membuka kedai keropok di Kampung Losong Haji Su pada 2006 selain berniaga di pasar malam.

Ternyata usaha dan strateginya tidak sia-sia apabila keropok keluarannya menerima sambutan hangat, terutama daripada orang luar yang bertandang ke perkampungan berkenaan.

Menyedari potensi perniagaan terbabit untuk dikembangkan, Pak Embong berkata, beliau melebarkan sayap perniagaan dengan membuka empat lagi cawangan kedai keropok di Cameron Highlands, Pahang dan Gua Musang, Kelantan awal Januari lalu.

Kini operasi perniagaan keropoknya berjalan lancar dan semua cawangan berkenaan memberi pulangan seperti diharapkannya dengan purata keuntungan RM30,000 sebulan.

Keuntungan itu juga mampu mencecah RM100,000 sebulan pada musim cuti sekolah dan perayaan.

Dengan memegang prinsip `di mana ada kemahuan di situ ada jalan’, beliau kini boleh berbangga kerana usahanya untuk keluar daripada kancah kemiskinan berjaya, malah mampu memperoleh pendapat lumayan hasil perniagaan keropok.

Pak Embong sekarang banyak menghabiskan masanya mengurus semua cawangan kedai keropoknya selain turun ke padang bertemu pelanggan.

Selain itu, bagi menampung permintaan tinggi bekalan keropok, beliau membuka pusat memproses yang berkemampuan menghasilkan satu tan keropok lekor dan kering setiap hari.

Walaupun hidup semakin mewah dengan hasil perniagaan keropok, Pak Embong tidak pernah melupakan kesusahan dilalui, terutama ketika terpaksa mengayuh beca untuk menjual keropok.

Malah, beliau sanggup menggunakan beberapa kereta mewah miliknya seperti Mitsubishi Evolution, BMW dan pacuan empat roda mengangkut isi ikan yang siap diproses dari pusat memproses sebelum dihantar ke kedainya.

Bagi Pak Embong, kejayaan diperoleh umpama mimpi daripada seorang buruh kini dirinya mampu memiliki kehidupan lebih baik berbanding ketika mula-mula menjalankan perniagaan berkenaan.

“Semuanya ini hasil daripada hasil doa selain keberkatan Tuhan terhadap usaha gigih saya untuk mengubah kehidupan ke arah yang lebih baik.

“Walaupun kejayaan ini tidak dikecapi dengan mudah, ia sebenarnya satu hikmah kepada saya supaya sentiasa menginsafi diri walaupun sudah berjaya,” katanya.

Ternyata, pelawat yang datang ke Terengganu menjadikan kedai Pak Embong sebagai destinasi persinggahan yang pasti untuk membeli keropok kering dan lekor.

“Kebiasaannya bas rombongan menjadikan kedai kami ini sebagai pelengkap lawatan mereka bagi mendapatkan keropok yang enak sebagai santapan pulang ke negeri mereka.

“Dengan harga munasabah dan dengan slogan 'Rasa Dulu Baru Beli' membuatkan pelanggan berasa selesa untuk mencuba sebelum membeli,” katanya.

Profil Usahawan Kreatif

Nama : Taib Muda
 
Umur : 53 Tahun
 
Asal : Kampung Banggol Katong, Serada, Kuala Terengganu
 
Jawatan : Pengarah Urusan Orisahanif Enterprise
 
Pendidikan : Sijil Pelajaran Malaysia (SPM)

Isteri : Suri@Ngah Taib

Tips Usahawan Kreatif

Bantu pemuda menganggur, ibu tunggal
“Tiada jalan pintas untuk berjaya, saya sentiasa mengingatkan anak bahawa kehidupan yang selesa kini hasil keperitan hidup dan mereka perlu sentiasa menyedarinya,” kata Taib Muda, 53, atau lebih dikenali sebagai Pak Embong.

Taukeh keropok yang berasal dari Kampung Banggol Katong, Serada, Kuala Terengganu itu, berkata kejayaan dikecapi kini mengubah tanggapan orang ramai terhadap perusahaan keropok lekor dan kering yang dianggap tidak menguntungkan.

Beliau menganggap tujuh anaknya Sarita, 24, Mohd Tasbit, 22, Mohd Shahrul, 20, Mohd Arif, 19, Norliana, 18, Mohd Firdaus, 13 dan Mohd Hanif , 6, pencetus kekuatan untuknya terus berusaha.

Pak Embong berbangga kerana tiga daripada anaknya berjaya melanjutkan pelajaran di pusat pengajian tinggi hasil titik peluhnya dalam perniagaan keropok.

Hasrat masa depannya untuk mengembangkan perusahaan keropok lekor Terengganu ke seluruh pelusuk tahan air, termasuk di Sabah dan Sarawak.

Selain itu, beliau mahu membantu golongan miskin dan anak muda yang menganggur untuk menjadi usahawan keropok.

"Saya juga mempunyai wawasan untuk melihat anak muda yang menganggur, ibu tunggal serta pelajar lepasan sekolah berkecimpung dalam bidang perusahaan keropok lekor kerana mampu meningkatkan pendapatan isi rumah serta mengatasi pengangguran.

"Niat saya adalah ingin membantu masyarakat, terutama yang berminat untuk berniaga, namun tidak mengetahui cara serta langkah sewajarnya yang perlu diambil bagi memulakan sesuatu operasi perusahaan keropok,” katanya ketika ditemui.

Ini akan dilakukan secara francais dan beliau akan memastikan keaslian produk terjamin mutunya serta halal dimakan.

Kata Pak Embong, beliau tidak lokek untuk berkongsi kemahiran kepada pengusaha baru.

Menurutnya, beliau terharu apabila terpilih sebagai penerima anugerah usahawan cemerlang oleh Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM), baru-baru ini.

Beliau turut berterima kasih kepada AIM, Mara, Unit Perancang Ekonomi Negeri (UPEN), Yayasan Pembangunan Usahawan (YPU) dan Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) yang banyak membantunya untuk mengembangkan perniagaannya.

Petikan Metro Ahad

Pancaran Matahari Ekspres Sdn Bhd

Pengasas Pancaran Matahari Tidak Segan Lagi

Hikmah daripada kegagalan. Ungkapan ini sangat bertepatan dengan kisah dan kejayaan yang dilakar Pengurus Pancaran Matahari Ekspres Sdn Bhd, Mohammad Uzir Salleh, 39.

Kira-kira 22 tahun lalu Uzir memendam rasa apabila melihat rakannya melanjutkan pelajaran ke universiti dan dia tidak mampu menyertai mereka berikutan sekadar mendapat pangkat tiga dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Uzir berkata, dengan kelulusan tidak seberapa itu bapanya, Allahyarham Salleh Abdul Latif menghantarnya bekerja di bengkel milik bapa saudaranya, Ibrahim Abdul Latif untuk menjadi mekanik dan mempelajari urusan perniagaan.

“Waktu itu saya langsung tidak tahu mengenai enjin, apatah lagi untuk membaiki bas. Bagaimanapun, saya terpaksa akur kerana bapa saya tegas dan serius.

“Ketika di bengkel, saya diajar mengenai enjin serta cara membaikinya. Tekanan kerja ketika itu membuatkan saya hampir menangis kerana tidak dapat mengikutinya.

“Namun saya tetap tabahkan hati, tambahan pula kerana takut kepada bapa, saya teruskan juga pekerjaan itu,” katanya ketika ditemui di pejabatnya di Alor Star, Kedah baru-baru ini.

Menurutnya, selepas beberapa tahun bekerja di bengkel, dia ditukarkan ke bahagian pentadbiran bagi menguruskan pejabat dan jadual perjalanan bas kilang yang diusahakan bapa saudaranya.

Waktu itu Uzir terpaksa bekerja siang dan malam bagi menentukan perjalanan bas supaya tidak mengganggu perjalanan ke destinasi, terutama ketika bas menghadapi kerosakan.

Dia juga terpaksa bertindak sebagai pemandu jika pemandu bas yang ada mengambil cuti kecemasan.

“Pernah saya tidak tidur semalaman kerana terpaksa menguruskan bas, terutama ketika musim perayaan serta apabila bas menghadapi kerosakan,” katanya.

Menurut Uzir, selepas hampir 20 tahun membabitkan diri dalam pengurusan syarikat bas, dia mula berfikir untuk membuka perniagaan sendiri hasil pengalamannya. Sudah pasti yang terdetik di hatinya ialah membuka syarikat bas ekspres.

“Ketika itu baru saya sedar tindakan bapa menghantar saya ke bengkel untuk belajar dari bawah hingga ke peringkat pentadbiran perniagaan bas mula membuka ruang kejayaan pada diri saya.

“Dulu memang saya membantah tindakan bapa, tetapi kini baru nampak hikmahnya. Walaupun gagal ke menara gading, kini saya tidak malu lagi untuk berdepan rakan berjawatan tinggi seperti peguam dan arkitek.

“Secara tidak langsung kejayaan ini menjadi azimat kepada anak Melayu bahawa pintu rezeki sangat luas dan yang penting sekali ialah pengorbanan dan kesabaran serta berdoa kepada Allah,” katanya.

Justeru, dengan modal sebanyak RM500,000 hasil wang simpanan dan wang yang diperoleh selepas menggadai tanah dan rumah miliknya, Uzir dengan dibantu abangnya Kaharudin, 44, memulakan syarikat Pancaran Matahari Ekspres Sdn Bhd (Pancaran Matahari Ekspres).

Uzir berkata, nama itu diambil sempena nama kilang kopi milik bapanya yang masih beroperasi di Kedah hingga hari ini.

“Pada 2007 syarikat mendapat permit pertama dari Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP) bagi laluan melalui Changlun, Jitra, Alor Star, Shah Alam dan Klang bermula dengan empat bas,” katanya.

Biarpun baru mencecah tiga tahun beroperasi, Pancaran Matahari Ekspres pantas berkembang dan pada hari ini syarikat itu memiliki 20 bas, termasuk empat bas dua tingkat dengan tenaga kerja seramai 20 orang.

Pada 20 Mac lalu, LPKP memberi permit untuk Pancaran Matahari Ekspres meneroka laluan baru iaitu dari Changlun ke Johor Baru, Kota Bharu dan Kuala Terengganu.

“Insya-Allah jika ada rezeki, kami akan menambah sebanyak 10 bas lagi tahun depan bagi melancarkan perjalanan serta menambah laluan supaya semua penumpang di seluruh negeri dapat menikmati perkhidmatan kami,” katanya.

Biodata Pengasas Pancaran Matahari

Nama : Mohammad Uzir Salleh

Jawatan : Pengurus Pancaran Matahari Ekspres Sdn Bhd

Lahir : 4 Ogos 1970

Isteri : Jasmin Ahmad

Anak : Farah Syahida (14); Mohd Harris Akmal (13), Mohd Haikal Akmal (8) dan Mohd Hadi Akmal (6)

Pendidikan : Sijil Pelajaran Malaysia (SPM)

Tips Usahawan Kreatif

GPS Pantau Kelajuan Bas
Menerusi slogan ‘Menyinari Perjalanan Anda’, syarikat Pancaran Matahari Ekpres sangat mengambil berat mutu perkhidmatan dan berazam memberi layanan terbaik kepada pelanggannya.

Sesuai dengan slogan itu, Uzir berkata, pihaknya mahu penumpang menikmati layanan terbaik dalam perjalanan sebelum sampai ke destinasi dengan lebih ceria.

Bagi memberi kepuasan dan keselesaan kepada penumpang, pihaknya menggunakan bas berjenama Scania dari Sweden yang mempunyai teknologi tinggi dan ciri-ciri keselamatan terkini.

“Namun kami sedar biarpun bas serba moden, yang lebih penting ialah pemandunya perlu cekap dan berhemah dengan memastikan enjin dalam keadaan baik selain memandu mengikut peraturan jalan raya,” katanya.

Uzir berkata, untuk keselamatan penumpang, pihaknya memantau kelajuan bas yang dipandu dengan menggunakan Sistem Kedudukan Global (GPS) yang boleh dikawal dari ibu pejabat.

Selain itu, katanya, pihaknya mengadakan mesyuarat setiap bulan bagi mendengar masalah pekerjanya serta mengkaji maklum balas daripada penumpang supaya syarikat lebih berdaya saing dalam perkhidmatan itu.

Bagi memudahkan lagi penumpang menempah tiket, pihaknya juga akan menyediakan tempahan tiket secara on-line.

Petikan Metro Ahad