Kumpulan Otai Franchise Sdn Bhd

Bangkit Dari Kegagalan


Modal yang ada hanya RM100 ketika beliau mahu memulakan perniagaan menjual burger. Berbekalkan wang sebanyak itu, Suhaimi Abas yang ketika itu berusia 20 tahun membeli bahan mentah dan apabila hasil jualannya mendapat keuntungan, wang berkenaan digunakan semula sebagai pusingan modal.

Tanpa modal besar, Suhaimi bernasib baik kerana tempat beliau mengambil bekalan burger cuma 150 meter dari gerai tempatnya berniaga.

Ini memudah dan menjimatkan kerana anak muda itu cuma perlu berjalan kaki untuk mendapatkan bekalan selain lokasi jualan yang strategik.

Selepas menempuh dua kegagalan daripada perniagaan sebelumnya, Suhaimi mendapat semangat baru apabila perniagaan burger yang diusahakannya mendapat sambutan. Dalam sehari, Suhaimi mampu menjual 100 hingga 150 burger.

Suhaimi berhijrah mengikut bapa saudaranya ke Kuala Lumpur selepas tamat peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dengan berniaga kacang rebus di Chow Kit.

Selepas itu beliau ingin berdikari dengan membuka gerai buah di pasar Chow Kit dengan rakan kongsi. Ia gagal disebabkan ketiadaan perjanjian, sistem dan kemahiran berniaga.

Tidak putus asa, Suhaimi kemudian membuka perniagaan menjual mainan kanak-kanak,juga diusahakan dengan rakan kongsi, tetapi turut menghadapi masalah sama menyebabkan ia ditutup.

"Tiga pengalaman berniaga iaitu membantu bapa saudara, jatuh bangun membuka gerai buah dan menjual mainan kanak-kanak mematangkan saya dalam perniagaan.

"Saya kemudian mengambil alih tapak perniagaan burger sepupu di simpang tiga Jalan Raja Bot, Chow Kit," katanya.

Untuk memulakan perniagaan burger, Suhaimi melakukan sendiri kerja kimpalan logam bagi mendirikan gerai. Kemahiran kerja kimpalan diperoleh daripada bapa saudaranya yang melakukan pelbagai pekerjaan kerana selain berniaga kacang rebus di Chow Kit, dia turut berniaga pasar malam, berniaga kain dan mengambil tempahan membina gerai.

Beliau yang kini Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Otai Francise Sdn Bhd berkata, ketika perniagaan mulai rancak, seorang rakan menawarkan menjual tapak gerai burger RM4,000. Suhaimi meminjam daripada bapanya untuk membeli tapak gerai burger ini, tetapi tiba-tiba rakan itu tidak jadi menjualnya.

Wang yang ada digunakan untuk membuka cawangan kedua di Taman Sri Gombak, Batu Caves. Gerai berkenaan mendapat sambutan menggalakkan dan pendapatannya di situ purata RM17,000 hingga RM18,000 sebulan.

Bagaimanapun, perniagaan di situ kini kurang mendapat sambutan berikutan pemindahan tapak tidak jauh dari situ. Walaupun jarak dipindahkan tidak begitu jauh, tindakan itu ternyata memberi kesan besar kepada perniagaan.

Apapun, kumpulan syarikat Otai kini mempunyai 17 gerai sendiri yang diuruskan di bawah Otai Utama Sdn Bhd manakala Otai Francise Sdn Bhd menguruskan francais perniagaan burger yang mempunyai kira-kira 150 cawangan.

"Apa yang diterapkan kepada usahawan ialah model daripada Otai Utama. Francais boleh mencecah sehingga 10 cawangan dalam tempoh dua tahun," katanya.

Suhaimi berkata, perniagaan francais burger ini mempunyai sistem dan melalui pembelajaran dan praktikal, francaisi tidak menempuh jalan susah untuk membangunkan perniagaan ini.

"Hasrat saya ialah membudayakan ilmu perniagaan bertaraf francais kepada francaisi supaya mereka boleh menguasai sistem itu dalam tempoh empat atau lima tahun akan datang. Sasaran saya ialah pada 2010, Otai mempunyai rangkaian restoran Otai," katanya.

Menurutnya, beliau menghadapi lima hingga enam kali jatuh dan bangun dalam perniagaan sepanjang 15 tahun membangunkan perniagaan.

Belaiu dianggap melakukan perkara di luar kemampuannya apabila menggajikan tiga pekerja mempunyai kelulusan ijazah dan diploma ketika cuma mempunyai empat gerai burger, sedangkan gaji mereka, termasuk caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), mencecah RM7,000 sebulan.

"Saya dikatakan gila dan bodoh apabila bayaran kepada pembekal 'sangkut' kerana dengan hanya berkelulusan SPM, saya berani menggajikan pekerja yang ada kelulusan lebih tinggi daripada saya.

"Lima belas tahun dulu, berniaga gerai burger dipandang rendah oleh orang Melayu, malah ada yang melabel sebagai tempat menjual dadah dan ganja, tempat lepak anak muda serta bohsia dan bohjan. Waktu itu, orang berniaga burger sebagai kerja sampingan saja," katanya.

Cemuhan orang sekeliling terhadapnya tidak sedikitpun melunturkan semangat Suhaimi meneruskan perniagaan. Disebabkan perniagaan burger dimonopoli pemuda Melayu, Suhaimi menyimpan tekad untuk menjadikan orang ramai lebih menghormati perniagaan ini melalui perniagaan sistematik.

"Saya percaya perniagaan ini boleh berkembang kerana burger dikenali di seluruh dunia dan dimakan tidak kira waktu. Sebab itu saya ambil peluang menjadikannya perniagaan francais," katanya.

Otai atau singkatan bagi Organisasi Tempat Ambil Ilmu adalah perniagaan francais burger pertama di Malaysia. Dalam tempoh setahun sembilan menjadi francaisor, Otai berjaya melahirkan hampir 80 francaisi dan 15 daripada mereka adalah siswazah.

"Kini ada lebih 400 permohonan masih diproses dalam tempoh lima bulan dan ini menunjukkan perniagaan francais mula diterima oleh orang Melayu," katanya.

Menurutnya, bagi mengukuhkan perniagaan itu Otai mensasarkan menjalankan usaha sama dengan kilang pembekal burger pada penghujung 2009.

Katanya, pada awal perniagaan, tiada kemudahan pinjaman untuk Bumiputera yang menjalankan perniagaan burger. Berikutan itu Suhaimi berusaha menjadi francaisor dan kini kemudahan untuk membuka francais perniagaan itu ditawarkan.

Katanya, pada 2007 Majlis Amanah Rakyat (Mara) mula memberi pinjaman RM100,000 untuk Otai mengembangkan perniagaan. Perniagaan ini mendapat pengiktirafan Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (MeCD).

"Sebenarnya 15 tahun membangunkan perniagaan in adalah perjalanan yang sangat panjang dan memenatkan. Orang pelik bagaimana penjual burger boleh ada di tahap ini. Saya ingin menyedarkan orang Melayu mengenai benarnya pepatah 'di mana ada kemahuan, di situ ada jalan'.

"Ibarat menanam sebiji benih dalam tanah, kalau kita berani tanam hasrat dan cita-cita apa kita hendak jadi, melalui doa dan usaha, Insya-Allah, kita akan mencapainya. Kalau Otai boleh berjaya dengna burger, tidak mustahil usahawan lain tidak boleh bangun seperti kami.

"Ketika usia 19 tahun saya bertanya diri sendiri mengapa orang Melayu gagal dalam perniagaan, tetapi pada usia 27 tahun baru saya temui jawapannya. Kita kena ada ilmu, kena belajar dan ada sifu, baru boleh berniaga," katanya.

Anak sulung 10 beradik itu berkata, sewaktu kecil bapanya, Abas Bakar, 63 sering berpesan kepadanya supaya menjaga adiknya dan sepupu.

"Bapa sering mengingatkan saya supaya bersedia, jika dia tak ada, saya boleh mengambil alih tanggungjawab membesarkan adik. Dia garang dan tegas. Jika kami melakukan kesalahan, dia belasah menggunakan tali pinggang dan ada adik yang curi duit waktu kecil, diikat pada pokok dan letak kerengga pada badannya sebagai hukuman," katanya.

Suhaimi berkata, beliau berterima kasih kerana didikan ibu bapanya menjadikan beliau kuat semangat menghadapi cabaran dalam perniagaan.

"Saya hidup semata-mata mahu membahagiakan hati ibu bapa saya. Itulah syurga manusia," katanya.

Ibunya, Hamidah Said 53, meninggal dunia pada 12 Oktober lalu selepas tiga minggu menghidap angin ahmar.


Profil Usahawan Kreatif

Nama : Suhaimi Abas

Umur : 35 tahun

Jawatan : Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulai Otai Franchise Sdn Bhd

Asal : Pantai Remis, Perak

Isteri : Zuhasmira Zulkapli

Anak : Izzat Iskandar (5) dan Izham Iskandar (3)


Tip Usahawan Kreatif

Sistem, Perancangan Jamin Kejayaan
Baginya, hanya usahawan boleh lahirkan usahawan. Perkara itu, katanya, diakui ramai dan beliau memberi tempoh dua tahun untuk seseorang itu menjadi hebat.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Otai Francise Sdn Bhd, Suhaimi Abas, berkata selama ini beliau hanya melakukan apa yang beliau rasa ingin buat.

"Saya ada produk yang baik, tetapi tiada sistem. Kelemahan itu menjadi masalah kerana tidak dapat menguruskan perniagaan dengan baik apabila berdepan cabaran.

"Sepatutnya, apa yang kita lakukan perlu ada sistem dan perancangan baik. Selepas menyedari kelemahan itu, saya menjadi seorang yang gilakan ilmu dan sistem serta melantik penasihat bagi mengukuhkan perniagaan," katanya.

Menurutnya, ilmu yang ada ingin dikongsi bersama orang lain. Disebabkan itu, sebuah persatuan dianggotai 20 usahawan Bumiputera ditubuhkan diberi nama G Ten.

"Saya ingin kongsi pengalaman dan pengetahuan yang ada untuk menjadikan usahawan matang dan boleh menguasai perniagaannya sendiri.

"Dalam persatuan itu, kami sama-sama melahirkan idea dan bekerja sama supaya syarikat masing-masing boleh menangani masalah dihadapi, seterusnya menjadi mentor kepada usahawan lain," katanya.

Suhaimi berkata, penguasaan dalam sumber manusia, perakaunan dan pemasaran penting dan perlu berjalan seiring.

Apabila usahawan boleh menguasai ketiga-tiga perkara itu, dia boleh membangunkan perniagaan dengan sempurna dan tiada masalah walaupun ketika ingin menukar produk perniagaan kepada produk lain.

Otai banyak membangunkan usahawan muda dan dalam kebanyakan aktiviti persatuan, Suhaimi sering memperjuangkan ilmu dan sistem.

Sistem francais diperkenalkan Suhaimi dalam perniagaan burger menampakkan kejayaan dengan kelahiran banyak usahawan muda.

"Misalnya, seorang francaisi yang bersekolah sehingga tingkatan dua kini berusia 30 tahun, kini mempunyai 10 gerai burger cuma dalam tempoh setahun lima bulan berniaga. Dia kini bukan saja menumpukan perniagaan burger, malah turut mengambil tempahan kimpalan membuat gerai burger.

"Seorang lagi francaisi berusai 28 tahun yang juga seorang fomen juga kini mempunya 10 gerai dalam tempoh dua tahun menjalankan perniagaan ini," katanya.

Petikan Metro Ahad

Pusat Kecantikan Seri Mawar

Rusminah Puas


Selepas 25 tahun bergelumang dalam bidang kecantikan dan masak dengan segala asam garamnya, baru kini beliau membangunkan jenamanya sendiri.

Bagi orang lain, mungkin beliau dianggap terlewat, namun bagi pemilik Pusat Kecantikan Seri Mawar, Rusminah Hamid, 49, tidak timbul istilah itu.

Baginya, pengalaman luas menyuntik keyakinan untuk melangkah lebih jauh kerana tahu strategi pemasaran dan kehendak pelanggan.

Rusminah berkata, beliau berniaga sejak berusia awal 20-an bermula dengan khidmat andaman, kemudian diperluaskan kepada salun kecantikan, sekolah persolekan dan andaman pengantin, spa serta khidmat dandaman rambut.

Pada 2009, fokusnya lebih terarah untuk membangunkan jenamanya sendiri, iaitu Klasik Indah yang menawarkan produk set rawatan resdung, set membuang tahi lalat, kulit dan bebola minyak pada wajah serta set pencerahan kulit.

Selepas ini lebih banyak set produk akan dikeluarkan, misalnya set untuk rambut bermasalah dan rawatan untuk mengatasi mata kabur.

"Bidang ini menjadi darah daging saya. satu kepuasan bagi saya kerana dapat mengeluarkan produk sendiri. Jika dulu salun saya sering menggunakan produk orang lain, sekarang sudah boleh menggunakan produk sendiri," katanya.

Disebabkan kesibukan membangunkan produk, beliau terpaksa mengurangkan aktiviti bagi kursus di sekolah persolekan dan andaman pengantin dengan sijil Majlis Latihan Vokasional Kebangsaan (MLVK).

"Saya akan aktif balik mengambil pelajar baru apabila ada bangunan sendiri yang lengkap sepenuhnya serta dibantu tenaga pengajar mahir.

"Lot kedai di Kompleks Pertama kini lebih bertumpu kepada penjualan produk Klasik Indah, manakala lot kedai di Taman Segambut SPPK untuk rawatan kecantikan, dandanan rambut dan spa.

"Strategi pengurusan perlu disusun denga rapi supaya perjalanan syarikat berjalan lancar. Saya sengaja buat pengasingan supaya perjalanan syarikat tidak bercampur aduk.

"Produk ditempatkan di lot kedai Kompleks Pertama iaitu di tengah bandar supaya semua golongan boleh datang disebabkan mudah untuk ke sana.

"Di Segambut pula, bisnes bertumpu kepada andaman, spa, salun kecantikan dan dandanan rambut kerana kebiasaannya selepas pulang daripada kerja, pelanggan lebih suka memilih tempat berhampiran rumah mereka untuk mendapatkan khidmat rawatan muka atau badan kerana keadaan lebih tenang dan jalan raya tidak sesak.

"Ini berbeza jika pusat kecantikan beroperasi di pusat bandar kerana jalan raya yang sesak selepas waktu kerja menyukarkan mereka untuk datang," katanya.

Menyingkap tirai kehidupannya sewaktu kecil, anak keempat daripada tujuh beradik ini dibesarkan di Segambut, Kuala Lumpur dalam keadaan serba susah selepas hilang tempat berteduh.

Beliau kehilangan bapa tercinta pada usianya sembilan tahun. Tanggungjawab menyara Rusminah tujuh beradik kemudian digalas ibunya, Noriah Salim, dengan melakukan pelbagai pekerjaan.

"Ketika bapa meninggal dunia kerana sakit buah pinggang, ibu tidak bekerja. Bayangkan, apabila hilang tempat bergantung, ibu perlu bekerja untuk membesarkan kami, antaranya mendulang bijih timah, berkebun, membuat kerepek, menjual kuih dan kain. Sejak kecil, saya membantu ibu bekerja bagi meringankan bebannya.

"Kehidupan waktu kecil memang susah. Ibu memang tabah dan jika tidak kerana ketabahan ibu, tentu kami tidak dapat bersekolah.

"Untuk ke sekolah, saya perlu berjalan kaki dari rumah di Segambut Tengah ke Segambut Luar berbekalkan duit saku sebanyak lima atau 10 sen sehari.

"Kami hanya mampu memakai pakaian baru setahun sekali iaitu pada hari raya. Lima beradik perempauan memakai pakaian serupa yang dijahit ibu.

"Melihat kesusahan ibu membesarkan kami adik beradik, sejak kecil saya tanamkan azam untuk menjadi seorang yang berjaya. Saya tidak mahu hidup susah dan cara keluar dari kepompong kemiskinan ialah berniaga.

"Apabila didedahkan dengan alam perniagaan sejak kecil, kami akhirnya mengikut jejak langkah ibu berniaga. Emapat lagi saudara perempuan turut ada perniagaan sendiri seperti menjadi pemborong kerongsang, mengusahakan kedai hiasan dalaman, menjual pakaian siap secara borong dan pemborong tudung muslimah," katanya.

Menurutnya, meskipun dirinya sinonim dengan Pusat Kecantikan Seri Mawar yang banyak melahirkan usahawan, produk dihasilkan menggunakan Klasik Indah diperoleh secara spontan.

"Ramai rang bertnaya mengapa saya tidak menggunakan nama Seri Mawar sebagai jenama produk. Namun kerana sebab yang tidak dapat dielakkan, saya terpaksa menggunakan nama lain.

"Apapun, tidak menjadi masalah kerana apabila produk lengkap, ia akan difrancaiskan dan sesiapa yang ingin membangunkan Pusat kecantikan Seri Mawar, dia perlu menggunakan produk Klasik Indah. Walaupun menggunakan nama berlainan, ia masih saling berkait," katanya.

Profil Usahawan Kreatif

Nama : Rusminah Hamid

Umur : 49 tahun

Asal : Segambut, Kuala Lumpur

Anak : Mohd Faizal (meninggal dunia ketika 17 tahun), Mohd Fairus (27), Mohd Norhalim (14) dan Siti azizah Hayati (12)

Jawatan : Pemilik Pusat Kecantikan Seri Mawar dan pengasas produk Klasik Indah Marketing

Pendidikan : Sekolah Rendah Kebangsaan Segambut dan Sekolah Menegah Kebangsaan Kampung Batu, Jalan Ipoh, Kuala Lumpur

Pengalaman : Lebih 25 tahun dalam bidang andaman pengantin, rawatan kecantikan, salun rambut dan rawatan spa

Tip Usahawan Kreatif

Tumpu Produk Kurang Saingan
Ketika pengusaha lain berebut-rebut memiliki jenama produk kecantikan sendiri, Rusminah yang memiliki kepakaran dalam bidang kecantikan pula mengintai peluang membangunkan produk yang tidak banyak saingan di pasaran.

Hasilnya, strategi yang diatur berjaya kerana sejak dipasarkan awal tahun ini, jenama Klasik Indah mendapat sambutan menggalakkan. Menerusi ratusan pengedar di seluruh negara, produk berkenaan dapat dipasarkan dengan meluas.

"Walaupun bidang kecantikan menjadi darah daging saya, saya tidak membangunkan produk kecantikan wajah, sebaliknya memulakan dengan produk yang menumpukan kepada permasalahan seseorang.

"Idea membangunkan produk sebegini sudah lama ada dalam fikiran saya kerana selama mengusahakan Pusat Kecantikan Seri Mawar, saya tahu kehendak pelanggan. Produk seperti membuang tahi lalat, kulit dan bebola minyak serta set rawatan rsedung disasarkan untuk pelanggan berusia 30 ke atas yang ekonomi mereka sudah kukuh.

"Harapan saya jenama Klasik Indah akan meniti dari bibir ke bibir sebagaimana gahnya produk lain. Sesiapa yang berminat berkongsi perniagaan dan membangunkan jenama ini, saya jemput menjadi pengedar dan stokis. Kebaikan kepada pengedar ialah kursus berkaitan akan diberi secara percuma," katanya.

Baginya, tidak sukar untuk membangunkan produk, cuma perlu mengiklankannya secara berterusan supaya lebih dikenali. Selain dapat memajukan jenama produk, pengiklanan membantu pengedar dan stokis menjana pendapatan yang lebih.

Kebanyakan bekas pelajar yang mendapat asuhan di Pusat Kecantikan Seri Mawar dan kini menjadi pengusaha salun kecantikan adalah pengedar produknya.

"Dulu saya sifu mereka, tetapi masing-masing kini ada perniagaan sendiri. Saya dan pengedar sudah macam satu keluarga, menyebabkan saya seronok menghasilkan produk.

"Kehidupan saya lebih tenang sekarang, malah berasa puas kerana dapat menghasilkan produk sendiri. Saya membangun bersama Pusat Kecantikan Seri Mawar sejak muda ketika anak masih kecil hingga mereka besar dan punya pekerjaan," katanya.

Petikan Metro Ahad

Tunas Nasional Holding Sdn Bhd

Hassan 'Takluk' Bidang Logistik

Siapa sangka budak kampung yang zaman kanak-kanaknya gemar memanjat pokok, terjun parit, bermain buah getah dan hanya mempunyai sebuah basikal usang kini memiliki lebih 60 lori kontena yang beroperasi di seluruh tanah air.

Lebih memberangsangkan 'penaklukan' perniagaan logistik itu diperoleh dalam masa kurang 10 tahun dan mempunyai jalinan kerjasama pintar dengan sebuah syarikat dari Singapura bagi memberi khidmat kepada pelanggan seluruh dunia.

Itulah Mohd Hasssan Bosarah, 39, pengasas serta Pengarah Tunas Nasional Holding Sdn Bhd, syarikat