Shamensi Holdings Sdn Bhd

Strategi Jadi Modal Niaga


“Kata orang, bisnes mesti keluarkan modal, idea dan jaringan. Bukan tak boleh bisnes, tetapi tidak cukup kuat kalau tidak disertai strategi.

“Dengan adanya strategi, berniaga tidak perlukan semua itu. Itulah modal saya selama ini,” kata Ketua Pengawai Eksekutif Shamensi Holdings Sdn Bhd, Hishamudin Mohamad, 39.

Memulakan perniagaan dengan modal RM1,000 yang diperoleh daripada wang biasiswa pengajian di universiti, Hishamudin kini meraih keuntungan berlipat ganda.

Selepas 18 tahun dalam dunia perniagaan dan umur hampir mencecah 40 tahun, pemilik syarikat penyedia kelengkapan Muslim dan pasar raya 24 jam ini berhasrat melihat kebolehan berniaga dimilikinya memberi manfaat kepada masyarakat dan agama.

Meneliti senarai anak syarikat diterajui Hishamudin, terasa bagaikan perniagaan adalah sesuatu yang mudah baginya. Tambahan pula, slogan ‘business is simple’ turut tertulis pada kad perniagaan dan seorang kakitangannya turut mengiyakan telahan itu.

Hishamudin mengakui cabaran sememangnya ada, khususnya kekangan modal dan pengetahuan dalam teknologi. Apapun, banyak kekurangan dan kelemahan yang ada dapat diatasi menerusi strategi bijak.

Untuk ilmu perniagaan, beliau menggunakan strategi terbaik dari Timur dan Barat selain ditambah nilai Islam. Baginya, keputusan perlu cepat dan tepat. Beliau turut merancang menubuhkan satu syarikat setiap bulan meliputi pelbagai bidang.

“Setiap manusia dikurniakan Allah dengan kelebihan dan saya diberikan kebolehan berniaga. Saya ingin gunakan kelebihan yang Allah kurniakan untuk membantu menegakkan agama Allah.

“Saya memegang kata-kata guru saya, kalau kita kejar dunia, dunia akan lari. Jika kita kejar akhirat, dunia akan kejar kita,” katanya.

Menurutnya, ada empat kategori kerja iaitu bekerja makan gaji, bekerja sendiri, orang bekerja untuk orang itu dan keempat, duit bekerja untuknya. Bagaimanapun, beliau tidak mahu sampai ke tahap empat, sebaliknya mahu bekerja untuk agama.

Hishamudin tidak pernah makan gaji walau sehari kerana dari awal lagi beliau berniaga. Darah orang berniaga begitu kuat mengalir dalam dirinya.

Arwah ibu bapanya, Madiah Akasah dan Mohamad Ismail menjalankan perniagaan runcit menerusi pembukaan tujuh rangkaian Muhammad Store di Klang. Apabila cuti semester, beliau menguruskan perniagaan keluarga. Malah, sejak tahun pertama pengajian di Universiti Malaya lagi, beliau terbabit dengan perniagaan. Setiap kali pesta konvokesyen, beliau berpakat dengan rakan dan menyewa empat hingga lima gerai. Satu gerai menjual jubah yang dijahit kakaknya, satu lagi menjual barangan keluaran Bumiputera, jagung bakar serta tom yam.

“Pada waktu sama, saya membekalkan bahan mentah kepada 20 gerai tom yam di pesta konvokesyen itu. Apa saja keperluan mereka seperti ikan, ayam, rempah dan sayur, saya sediakan. Untuk pesta selama empat hari, keuntungan diperoleh mencecah RM10,000 melalui perancangan selama sebulan,” katanya.

Ketika di tahun dua pengajian, kakaknya, Jamaliah yang mempunyai kedai jahitan bagi tempahan jubah terpaksa meninggalkan perniagaannya kerana menghadapi masalah.

Disebabkan sayangkan perniagaan itu, Hishamudin mengambil alih tetapi menukar strategi dengan menjual jubah siap. Apabila perniagaan itu bertambah maju iaitu melalui pembukaan bengkel di Klang dengan lima tukang jahit, beliau memanggil semula kakaknya bagi menguruskan bengkel jahitan berkenaan.

“Pesan orang tua yang saya ingat sehingga kini ialah, budi bahasa tidak pakai modal. Jangan sombong dan kalau tidak tahu senyum, jangan berniaga,” katanya yang mengambil jurusan Asasi Sains dan Sains Komputer di UM.

Ramai mengatakan, orang berniaga perlu mengambil risiko, namun bagi Hishamudin kenyataan itu kurang tepat.

“Bagi saya, perkataan tepat ialah bijak mengendalikan risiko. Misalnya, ketika gawat, strategi perlu diubah supaya perniagaan tidak jatuh,” katanya.

Hishamudin berkata, situasi sama pernah dilalui bapanya yang ingin mengembangkan perniagaan dari Klang ke Cheras. Pada awalnya, bapanya membuka perniagaan kelengkapan beribadat umat Islam, namun disebabkan waktu itu penduduk belum ramai dan permintaan kurang, bapanya menukar kepada perniagaan runcit iaitu Pasaraya Pak Aji.

“Ini contoh menyelesaikan masalah pelanggan dan mendapat kepercayaan pelanggan. Bayangkan jika kita cuba jual makanan di rumah orang kenduri,” katanya.

Pasaraya Pak Aji pernah mengalami kemerosotan apabila bapanya meninggal dunia pada 1998. Pada 2000, beliau menukar strategi menjadikan ia pasar raya beroperasi 24 jam, harga kompetitif dan pasar segar. Pasar raya itu turut memasarkan produk halal keluaran Muslim.

Kini Shamensi ada beberapa cawangan, antaranya Ampang, Bandar Tun Hussein Onn, Green Town Mall dan Greentown Nova, Ipoh.

Mengikut perancangan, Shamensi dan Pasaraya Pak Aji akan difrancaiskan mulai tahun depan. Kos bagi francais ialah antara RM300,000 hingga RM400,000 dan institusi kewangan terkemuka sanggup memberi pinjaman bagi program itu. Beliau mensasarkan dua tahun bagi melahirkan 200 francais.

Hishamudin turut menawarkan peladangan kontrak bagi sayuran, limau, serai dan cili padi kepada yang berminat. Bahan berkenaan akan dipasarkan di rangkaian Pasaraya Pak Aji yang akan dibangunkan di seluruh negara.

“Melalui syarikat kami, Total Solution Agro Biz Consultant Sdn Bhd, kita memberi peladangan kontrak, khidmat nasihat sebelum menanam dan ketika menanam, khidmat geran permulaan, teknik pertanian, pasaran selamat dan terjamin serta harga yang menguntungkan,” katanya.

Hishamudin yang mempunyai 150 kakitangan turut melatih mereka menjadi usahawan dengan menjadi rakan niaganya.

“Saya tidak mahu orang bekerja dengan saya, tetapi mahu mereka berniaga dengan saya. Saya banyak perniagaan dan tidak mahu tamak. Saya tidak mahukan dunia tetapi mahu bekerja kerana akhirat, iaitu dapat memberi manfaat kepada orang lain,” katanya.

Tahun depan, beliau merancang membangunkan kilang pakaian Muslim yang lebih besar dengan 300 pekerja manakala pada 28 Jun ini, akan diadakan majlis pecah tanah hub halal terbesar di dunia di tapak seluas 1.6 hektar.

Hishamuddin dengan usaha sama rakan kongsi juga dalam usaha mewujudkan perkampungan Islam di Pinggiran Putra, Putrajaya di kawasan seluas 2.4 hektar.

Sebanyak 20 lot banglo akan dibina di kawasan berkenaan, selain masjid dan menara yang boleh melihat kawasan Putrajaya. Di tapak berkenaan juga akan didirikan hotel. Projek berkenaan akan dimulakan pada Januari 2010. 

Profil Usahawan Kreatif

NAMA: Hishamudin Mohamad

UMUR: 39 tahun

JAWATAN: Ketua Pegawai Eksekutif Shamensi Holdings Sdn Bhd

SYARIKAT: Shamensi Clothing Sdn Bhd; Shamensi Garment Sdn Bhd; Shamensi Islamic Hotel Sdn Bhd; Pak Aji Marketing Sdn Bhd; Pak Aji Holdings Sdn Bhd; Pasaraya Pak Aji Sdn Bhd; Al-Husaini Sdn Bhd; Simple Technologies Sdn Bhd; Latest Technologies Sdn Bhd; Green Ideas Printing & Advertising Sdn Bhd; Jom Halal Event Management Sdn Bhd; Koperasi Pengedaran Produk Muslim Bhd; Shamensi International Islamic Business School (Unisel) dan Total Solution Agro Biz Consultant Sdn Bhd

ASAL: Kampung Kuantan, Klang

ISTERI: Rozlina Md Nasir

ANAK: Aina Syuhaidah (14); Firdaus Husaini (12); Anwar Husaini (11); Ainin Nadiah (9); Nisa Syakirah (7); Nuraliah Huda (6), Muhammad al-Husaini (4) dan Ainur Mardhiah (3)

Tips Usahawan Kreatif
Jika penuntut lain menumpukan sepenuh perhatian terhadap pelajaran ketika menuntut di menara gading, Hishamudin pula bukan saja giat berniaga di kolej dan ada perniagaan sendiri, malah turut memikul tanggungjawab sebagai suami.

Dalam usia 22 tahun, anak ke-10 daripada 11 beradik itu nekad berkahwin dengan pilihan hatinya, Rozalina Md Nasir, 39, biarpun masih bergelumang dengan buku.

Bagaimanapun, memikul tiga tanggungjawab sekaligus iaitu penuntut, usahawan dan suami bukan masalah bagi Hisamudin kerana beliau bijak merancang.

Isterinya yang kini menunggu masa untuk melahirkan anak ke-10 dikenali ketika sama-sama menuntut di Universiti Malaya.

Rozlina yang mengikuti kursus perubatan pada mula menangguhkan pengajiannya apabila mengandung dan melahirkan anak mereka pada tahun empat pengajian.

Bagaimanapun, selepas hidup berkeluarga, hasrat menamatkan pengajian dikuburkan begitu saja demi memberi tumpuan kepada keluarga. Bagaimanapun, anak sulung mereka meninggal dunia ketika berusia empat bulan.

"Disebabkan tidak menjadi doktor, isteri membantu saya membangunkan syarikat. Bagaimanapun, sampai satu tahap, dia kini menumpukan sepenuh perhatian terhadap rumahtangga iaitu menjadi isteri dan ibu. Tambahan pula keluarga kami semakin besar, manakala syarikat ada kakitangan yang menguruskan bahagian masing-masing," katanya.

Biarpun sibuk dengan perniagaan, Hishamudin yang minat membaca tetap meluangkan masa mencedok ilmu daripada buku.

"Orang berniaga macam saya mana ada masa baca buku. Saya baca tajuk utama dan tajuk dalam setiap bab bagi mengetahui kandungan buku. Saya juga memberi buku yang dibeli kepada kakitangan untuk dibaca dan saya akan bertanya apa yang mereka peroleh daripada pembacaan itu.

"Itu caranya saya mendapat ilmu daripada pembacaan buku. Jika tidak,  saya juga membaca buku pada jam 3 atau 4 pagi," katanya. 

Petikan Metro Ahad

Ecodam Capital Holdings Sdn Bhd

Daaie Ketagih Berniaga

Bertemu dan berbual dengannya, bagaikan sudah lama saling kenal-mengenali. Sikapnya yang selamba dan mesra menjadikan Mohd Daaie Mohd Heffney mudah didekati.

Tidak hairanlah, dalam usia 24 tahun, anak kelahiran Kampung Pandan, Kuala Lumpur itu mampu berdikari, malah memiliki syarikat yang mengendalikan urus niaga mencecah ratusan juta ringgit.

Mohd Daaie atau Daaie adalah Ketua Pegawai Eksekutif Ecodam Capital Holdings Sdn Bhd, syarikat yang terbabit dalam urusan import eksport bijih besi, arang batu dan industri balak.

Manakala di Malay Associates Nego-trade (Mantrade Trading) iaitu syarikat yang beroperasi sebagai broker perdagangan untuk mendapatkan pelbagai jenis barang dari China, pemuda itu adalah Pengarah Urusan.

Menariknya mengenai Mantrade, ibu pejabatnya di Guangzhou, China manakala cawangannya di Hong Kong dan negara ini.

Mungkin tidak ramai tahu bahawa Mantrade Trading adalah syarikat Bumiputera, apatah lagi lokasi perniagaannya di China dan Hong Kong, namun apabila berurusan dengan syarikat itu hampir semua kakitangan, termasuk jawatan tertinggi, adalah orang Melayu.

Yang membanggakan, gabungan idea kreatif Daaie dan rakan kongsinya, Roseman Roos Affandey, menjadikan syarikat itu semakin mendapat sambutan bukan saja usahawan negara ini, tetapi juga luar negara.

Mengenai Daaie, anak muda ini boleh dikatakan 'lain daripada yang lain'. Apa tidaknya, ketika rakan lain belajar, dia pula sibuk berniaga.

Pada masa rakan lain gembira bukan kepalang memasuki universiti, dia pula mencari peluang bisnes di lokasi universiti terbabit.

Bukan tidak mahu belajar tetapi bagi dirinya, akademik tidak memberi jaminan, sebaliknya minat lebih penting untuk membangunkan diri.

"Saya tidak malu untuk berkata, saya lari ketika menuntut di UiTM, Shah Alam, malah sejak di sekolah rendah, menengah dan matrikulasi, saya kerap ponteng kelas.

"Boleh dikatakan di setiap tempat yang saya belajar, saya diberi kaunseling. Sebabnya, saya selalu ponteng atau tidak hadir kelas dan berniaga di dalam sekolah.

"Sebenarnya bukan tidak minat belajar, tetapi saya fikir pelajaran tidak menjamin masa depan. Berapa ramai yang berpendidikan tinggi hari ini tidak dapat kerja?" katanya.

Mungkin bagi sesetengah pihak, kata-kata Daaie itu tidak relevan, tetapi anak kedua daripada enam beradik itu sudah membuktikan kebenarannya.

Meskipun tidak tamat belajar dan menggenggam segulung ijazah, Daaie kini antara usahawan Melayu berjaya, malah tidak keterlaluan dikatakan dia kini boleh dikategorikan sebagai usahawan jutawan.

Sejak sekolah rendah hingga menengah, hidup Daaie tidak lari daripada perniagaan. Pada usia sembilan tahun atau tahun tiga, Daaie menjual air tauhu di Jalan Ampang.

Ketika perniagaannya mula mendapat sambutan, pihak berkuasa merampas barangan berniaga disebabkan tidak mempunyai lesen dan mengikut peraturan.

"Ketika tahun empat, saya menjual nasi lemak di sekolah. Orang lain bawa buku, saya bawa tiga beg nasi lemak dengan untung 50 sen setiap satu.

"Namun selepas empat bulan, kantin mengadu kepada sekolah kerana murid tidak beli nasi lemak di situ lagi. Saya diberi kaunseling," katanya.

Tidak putus asa mencari wang sendiri, ketika tahun lima, Daaie menjalankan bisnes sebagai orang tengah atau posmen untuk murid yang hendak bercinta.

"Tugas saya bukan sekadar menjadi posmen untuk mengirim surat tetapi menjadi konsultan kepada mereka seperti bercerita kepada murid perempuan mengenai kelebihan murid lelaki yang mahu berkasih dengannya.

"Setiap kerja, saya kenakan bayaran RM30 ke RM50. Namun ia tidak lama apabila kegiatan itu diketahui guru dan saya kena kaunseling lagi," katanya.

Berbekalkan wang yang ada hampir RM10,000 hasil perniagaan dilakukan, Daaie membuka bengkel motosikal di Kampung Pandan pada usianya 12 tahun.

"Bagi menjadikan bengkel ini tumpuan remaja, saya sertai lumba haram dan apabila mengenali mat rempit, saya bawa mereka ke bengkel. Bisnes ini juga tidak lama apabila diserbu pihak berkuasa dan saya sekali lagi diberi kaunseling," katanya.

Disebabkan selalu membuat hal, bapanya, Mohd Heffney Abdul Rahim, menghantar Daaie ke Sekolah Menengah Agama Batu 10, Cheras. Sukar membuang tabiat berniaga, dia menjalankan bisnes menjual makanan ringan dan pada hujung minggu membantu rakan menjual ikan di pasar.

Selepas Penilaian Menengah Rendah, Daaie melanjutkan pelajaran ke Sekolah Menengah Sains Agama Kuala Pilah, Negeri Sembilan.

"Di sini juga saya berniaga iaitu jual buah durian penduduk kampung, selain menjual ibu gula kepada peniaga. Banyak jugalah dapat untung," katanya.

Selepas tamat tingkatan lima, Daaie berniaga di pasar malam menjual pakaian bundle, tetapi tidak berjaya kerana ramai berniaga barangan sama.

"Disebabkan tidak boleh pergi, saya menjual pula alat mainan yang diperoleh melalui kenalan dari Thailand," katanya.

Daaie kemudian melanjutkan pelajaran di Kolej Matrikulasi Tangkak, Johor selepas berjaya mendapat keputusan 5A dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia.

"Di kolej ini saya pernah tidak pergi kelas selama tiga bulan sebab berniaga alat mainan. Saya kerap ke Kuala Lumpur mengambil barang dan ketika itu saya kenal Roseman.

"Kemudian saya mendapat tawaran ke UTM di Skudai dan di sini pula saya membekal alat ganti motosikal berkuasa tinggi yang diambil dari Singapura dan dijual di Kuala Lumpur," katanya.

Setahun di UTM, Daaie menerima tawaran ke UiTM, Shah Alam. Bagai pucuk dicita, ulam mendatang, tawaran itu memudahkan lagi Daaie berniaga.

Meskipun ditawarkan kursus Kejuruteraan Kimia, namun minat berniaga melebihi minat belajar.

"Seperti tempat lain, di UiTM juga saya kerap ponteng sehingga pensyarah kata, keluar nanti saya layak jadi pekerja sapu sampah.

"Saya tidak kisah dan nekad tidak mahu kerja makan gaji. Apabila sudah nekad, saya berhenti belajar dan tumpu perhatian kepada perniagaan," katanya.

Sejak itu, katanya, dia bersama Roseman memantapkan bisnes yang dijalankan Mantrade Trading, malah lebih agresif mencari usahawan.

Daaie berkata, pencapaiannya dalam perniagaan banyak dididik ibunya, Rozita Yahaya yang mempunyai kedai makan selain bapanya.

"Saya tidak malu menyatakan saya anak bekas penagih dadah. Ayah menagih hampir 25 tahun tetapi kini dia sudah bebas dan meneruskan kehidupan seperti biasa. Dia idola saya kerana daripada penagih, ayah boleh berubah menjadi manusia," katanya.

Profil Usahawan Kreatif

NAMA: Mohd Daaie Mohd Heffney

USIA: 23 tahun

LAHIR: 16 Disember 1985 di Kampung Pandan, Kuala Lumpur

JAWATAN: Ketua Pegawai Eksekutif Ecodam Capital Holdings Sdn Bhd; Pengarah Urusan Malay Associates Nego-trade (Mantrade Trading)

PENDIDIKAN: Sekolah Rendah Kebangsaan Taman Nirwana, Ampang, Selangor; Sekolah Menengah Agama Batu 10 Cheras, Kuala Lumpur; Sekolah Menengah Sains Agama Kuala Pilah, Negeri Sembilan; Kolej Matrikulasi Tangkak, Johor; Universiti Teknologi Malaysia (UTM) Skudai, Johor; Universiti Teknologi Mara (UiTM) Shah Alam

ADIK-BERADIK: Anak kedua daripada enam beradik

Petikan Metro Ahad

Kuzie Catering & Wedding

Pak Engku Jaga Amanah Pelanggan



Mempunyai hati ‘besar’ dan berani menanggung risiko adalah kunci kejayaan Raja Rosly Raja Mazlan atau Pak Engku, 48, dalam membangunkan perniagaan Kuzie Catering & Wedding yang sering menjadi pilihan ramai.

Kejayaan yang dikecapi hari ini bukan diperolehi dengan jalan mudah, sebaliknya didampingi usaha gigih dan minat mendalam dalam bidang yang dilakukan.

Pak Engku begitu mementingkan kualiti dan menjaga ‘amanah’ yang diberi pelanggan sebaik mungkin. Ia juga faktor yang menjadi aset penting untuk perkhidmatan beliau terus dipercayai dan bertahan sebagai satu
jenama penyedia katering yang mempunyai reputasi membanggakan.

Kuzie Catering yang ditubuhkan 15 tahun lalu terus unggul biarpun banyak penyedia katering tumbuh macam cendawan selepas hujan. Ia menjadi pilihan bagi acara besar anjuran sektor korporat dan kerajaan, selebriti dan orang kenamaan.

Pak Engku yang digelar chef selebriti pernah mengendalikan majlis perkahwinan artis seperti Datuk Siti Nurhaliza dan Ning Baizura dan kini, Mawi dan Ekin. Biarpun sudah dikenali dan mempunyai nama besar dalam bidang itu, Pak Engku tetap mengambil tempahan untuk acara kecil serta majlis amal.

“Saya tidak tetapkan harga dan mudah bertolak ansur mengikut kemampuan pelanggan termasuk bagi majlis amal. Inilah satu-satunya katering yang tidak ada pemasaran kerana pelanggan boleh terus menghubungi saya untuk tempahan,” katanya.

Menelusuri jejak hidupnya, lima belas tahun lalu, Pak Engku hanyalah seorang budak kampung yang bekerja sambilan sebagai pelayan pejabat di sebuah kementerian selepas selesai menjalani peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Menurutnya, beliau jenis yang tidak suka menganggur walaupun sehari dan kerana itu, cuti dua bulan ketika menunggu keputusan peperiksaan digunakan sebaik mungkin untuk menimba pengalaman kerja.

Anak bongsu daripada lapan beradik ini tidak mahu menyusahkan ibunya yang bergelar ibu tunggal selepas kematian bapa ketika beliau berusia empat tahun. Ibunya, Raja Halimah Raja Bagus, (meninggal dunia empat tahun lalu) bekerja sebagai tukang masak istana bagi menyara mereka sekeluarga.

Pak Engku meneruskan pekerjaan sebagai pelayan pejabat selama dua tahun dan pada masa sama, bekerja sambilan sebagai pelayan hotel di Petaling Jaya bagi menikmati kehidupan lebih selesa.

“Gaji RM135 pada 1987 sebagai pelayan pejabat tidak dapat menampung kehidupan selesa, cuma lepas untuk makan. Ini menyebabkan saya melakukan dua pekerjaan pada satu masa dan dalam sebulan, mampu memperolehi RM600 hingga RM700,” katanya.

Beliau kemudian mendapat tawaran kerja sebagai kerani di bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK). Di sana, beliau belajar bersikap ramah, bekerja dengan jujur dan amanah. Pak Engku memberi perkhidmatan yang baik dan disenangi ramai.

Waktu di pejabat Exco Selangor itu, Pak Engku sudah mula berniaga kecil-kecilan dengan mengambil tempahan katering dari pejabat serta pihak luar.

Beliau kemudian mendapat tender kantin di Universiti Teknologi Mara (UiTM) dan sejak itu mula dikenali dalam dunia katering.

Dua tahun mengusahakan kantin UiTM, Pak Engku mendapat katering pertama yang besar daripada Tan Sri Muhammad Mohd Taib yang ketika itu menjadi menteri besar Selangor.

Sejak itu, namanya lebih dikenali, ditambah dengan pengiklanan cara mudah dan berkesan yang dilakukannya iaitu mengedarkan 10,000 hingga 12,000 tisu ketika majlis berlangsung.

Kuzie Catering terus mendapat kepercayaan mengendalikan acara besar pada zaman menteri besar Selangor seterusnya iaitu Tan Sri Abu Hassan Omar dan Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo sehinggalah Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Beliau tidak menyangka biarpun pemerintahan kerajaan Selangor bertukar pucuk pimpinan parti, khidmat katering beliau terus mendapat kepercayaan mengendalikan acara, misalnya majlis rumah terbuka Aidilfitri pada Hari Raya pertama anjuran kerajaan negeri, baru-baru ini.

“Saya fikir balik, orang pilih Kuzie Catering bukan sebab politik, tetapi atas dasar profesionalisme saya dalam bidang ini.

“Saya tidak menyangka, daripada seorang budak kampung, saya kini dapat berkenalan dan bertemu pemimpin tertinggi, selebriti, bintang filem dan ahli sukan luar negara kerana mengendalikan perkhidmatan ini.

“Kejayaan yang dikecapi bukan dengan jalan mudah, tetapi disebabkan usaha gigih dan kesungguhan,” katanya yang turut mendapat tempahan katering daripada Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Razak.

Menurutnya, beliau tidak mengambil katering banyak dalam satu masa bagi menumpukan sepenuh perhatian pada tempahan yang diterima pada waktu itu.

“Jika ada pihak yang minta pada waktu yang sama, saya akan tolak cara baik,” katanya.

Ditanya pengalaman pahit yang pernah ditempuh sepanjang mengendalikan katering, Pak Engku berkata, beliau terlupa yang pahit sebab jika diingat akan membuatkannya marah dan disebabkan itu, beliau hanya menyimpan kenangan manis.

“Alhamdulillah, pelanggan yang cerewet jadi tak cerewet apabila berurusan dengan saya. Mana yang ada masalah lambat bayar, tidak ada masalah pula bila berurusan dengan saya.

“Saya ni pandang orang setengah jam atau satu jam, tahulah macam mana saya hendak ambil hati dia. Kalau yang tak ramah, akan jadi ramah. Biasanya saya akan buat ‘homework’ sebelum jumpa seseorang,” katanya.

Disebabkan kehilangan bapa pada usia masih kecil, Pak Engku begitu menghargai nilai kasih sayang, mudah menyayangi dan seorang yang cepat mesra.

Walaupun sudah berjaya, Pak Engku tidak pernah berpuas hati dengan apa yang dilakukannya dan sentiasa berusaha meningkatkan perkhidmatannya.

“Saya akan meninjau pasar malam untuk mencari makanan yang istimewa dan sedap rasanya. Saya redah semua pasar malam mencari makanan yang menjadi kegemaran ramai serta orang yang pakar dalam sesuatu masakan.

“Cara ini juga dapat membantu peniaga kecil seperti penjual apam balik, kuih tradisional, putu piring, kuih dangai, sotong bakar atau kuetiau goreng.

“Seperkara yang saya ambil kira ialah dekorasi kerana ini mampu membangkitkan selera,” katanya.

Beliau melebarkan perniagaan kepada pengendali pakej perkahwinan sejak lima tahun lalu merangkumi pakej awal hingga akhir seperti pakaian pengantin, pelamin, kanopi, katering, kugiran, gamelan, juruiring tradisional, pembaca doa, kompang, jurugambar, juruvideo dan kek kahwin.

Kuzie Katering turut mempunyai dewan sendiri di Grand Cattleya Ballroom di Tingkat 4, Wisma PKPS, Shah Alam yang boleh menampung 700 orang.

Profil Usahawan Kreatif

NAMA: Raja Rosly Raja Mazlan.

UMUR: 48 tahun.

ASAL: Kampung Batu Laut, Tanjung Sepat, Selangor.

KERJAYA: Pengarah Urusan Kuzie Catering & Wedding.

ISTERI: Ramziah Samah, 42.

ANAK: Raja Muhammad Danial, 12; Raja Putri Zarith Sania, 10 dan Raja Muhammad Harith Irfan, 9.
 

Petikan Metro Ahad

Ita Produk Sdn Bhd

 Jenama 'Anak' Suriati


“Jenama ibarat anak. Sebaik dilahirkan, menjaganya memerlukan perancangan bijak dan pembiayaan yang banyak. Selepas menempuh pelbagai penderitaan dan tangisan, akhirnya Ita berjaya menaikkan nilai tambah kepada produk,” kata Pengarah Urusan Ita Produk Sdn Bhd (Ita), Suriati Rahman.

Berkat usaha gigih syarikatnya sejak beberapa tahun lalu, kini Ita berwajah baru dengan produk terbarunya, sos barbeku lada hitam dengan enam perasa.

Ditubuhkan pada 2003 melalui gabungan ahli persatuan wanita (Usahanita) dengan Suriati menjadi pengerusi ketika itu, Ita menjadi platform kepada ahli yang menjalankan perniagaan kecil-kecilan di rumah untuk memasarkan produk mereka.

Namun, lawatan dagang ke Sarawak mencetuskan idea kepada usahawan wanita itu untuk meluaskan perniagaan membabitkan produk makanan.

Katanya, dalam kunjungannya ke kilang makanan dalam tin milik orang Islam, beliau mendapati Ita berpeluang menjalin kerjasama untuk menjadi pengedar barangan makanan halal memandangkan tiada ejen memasarkan produk berkenaan di Semenanjung Malaysia.

Daripada situ, makanan dalam tin seperti sardin, kari daging, kari ayam, daging lembu kisar, kaya dan rendang ayam dipasarkan mengikut program promosi anjuran badan kerajaan seperti ekspo dan pasar tani.

Beliau berkata, melalui strategi pemasaran Ita, Tesco menunjukkan minat lalu mengundang syarikat terbabit menjadi pembekal produk dalam tin kepada pasar raya itu.

Pada 2003, Ita menerima anugerah syarikat baru harapan daripada Tesco di atas komitmen dan keupayaan memenuhi permintaan bekalan pasar raya hiper itu.

Lebih membanggakan, Ita juga berjaya memperluaskan pasaran ke pasar raya hiper lain seperti Carrefour, Giant dan Mydin.

Dalam setiap perniagaan, cabaran tidak dapat dielakkan, apatah lagi membabitkan soal kewangan.

Ia terjadi kepada Ita apabila menjadi vendor pasar raya hiper kerana memerlukan modal tinggi untuk bersaing dengan syarikat besar.

Sokongan pengiklanan dan promosi (A&P) adalah sesuatu yang tidak mampu dilakukan Ita, ditambah pula kesedaran terhadap jenama dan produk membuatkan Ita menunjukkan kemerosotan dari setahun ke setahun.

“Apabila produk dalam tin rosak, ia dipulangkan semula kepada syarikat. Kami juga perlu mematuhi pelbagai terma lain yang tidak mampu dilakukan kerana kurang pengetahuan dan persediaan.

“Pengajaran di atas pengalaman dilalui Ita, usahawan yang ingin menembusi pasaran pasar raya hiper perlu faham sepenuhnya mengenai kos pengeluaran. Kadangkala kita terlalu ghairah untuk memasuki pasaran pasar raya hiper tanpa membuat persediaan untuk menghadapi cabaran yang datang,” katanya.

Beliau berkata, syarikat hampir lumpuh kerana menanggung kerugian daripada potongan dikenakan akibat kegagalan pihaknya sebagai pembekal.

Cabaran getir terpaksa dilalui dari 2005 hingga 2007 apabila tidak mampu membuat pusingan modal.

Dengan bantuan seorang rakan yang menjadi rakan kongsi perniagaan serta pemegang saham, Sabariah Din, Suriati menghasilkan produk baru.

“Berikutan pengalaman dilalui dan selepas membuat penyelidikan, Ita menghasilkan produk yang boleh diterima dan kurang risiko. Produk baru iaitu sos barbeku lada hitam hasil pengalaman tiga tahun saya mengikuti misi dagangan ke luar negara bersama Matrade.

“Idea menghasilkan sos barbeku lada hitam tercetus ketika lawatan ke Eropah dan China. Saya dapati, ia digunakan oleh pelbagai bangsa dan negara. Gaya hidup di Malaysia yang inginkan makanan disediakan dengan cepat tetapi menyihatkan juga memberi semangat kepada saya untuk menghasilkan produk ini.

“Sos ini boleh digunakan pelbagai cara seperti perap, goreng, dimasak, dicicah atau sos barbeku. Ia didatangkan dengan pelbagai perasa bagi memberi pilihan kepada pengguna,” katanya.

Produk baru ini kini memasuki pasaran Giant di 41 cawangan seluruh Semenanjung Malaysia dan rangkaian Save More yang dimiliki Padi Beras Nasional (Bernas).

Suriati menjelaskan, beliau dulu suka membeli produk saingan dan membuat perbandingan daripada segi nilai yang pengguna dapat.

Selepas membuat perbandingan dan kajian, beliau dapati ada baiknya memberi pengetahuan kepada pengguna mengenai khasiat pemakanan daripada produk Ita.

“Makanan yang bagus ialah tiada kolesterol. Kita tidak akan jumpa produk yang ada label begitu. Ini membuatkan saya terpanggil untuk menyediakan maklumat mengenai bahan dan khasiat pemakanan. Maklumat ini penting bagi mereka yang ingin mengamalkan diet,” katanya.

Suriati berkata, selepas berjaya mengukuhkan pasaran tempatan, Ita ingin menumpukan terhadap pasaran luar negara. Produk sos barbeku lada hitam Ita mula memasuki pasaran United Kingdom (UK) akhir bulan lalu.

Berhasrat melupakan terus produk lamanya, Ita kini mengintai peluang memasarkan produk sos barbeku lada hitam ke Australia, Indonesia dan Iran yang dijangka dapat direalisasikan sehingga akhir tahun ini.

“Jika diberi pilihan, makanan runcit bukan perniagaan yang saya minati kerana memerlukan modal besar dan cabaran bersaing di pasaran terbuka. Banyak pengorbanan perlu dilakukan bagi membolehkan orang mengenali produk kita.

“Pulangan daripada pelaburan serta kepercayaan pelanggan bukan boleh diperoleh dalam tempoh singkat. Namun, hakikat yang perlu kita terima ialah perniagaan makanan tiada putusnya, orang tetap makan,” katanya.

Disebabkan itu, Suriati menyertai bidang makanan walaupun menempuh bahang keperitan bertahun-tahun lamanya.

Profil Usahawan Kreatif

NAMA: Suriati Rahman
 
UMUR: 57 tahun
 
ASAL: Meru, Klang
 
JAWATAN: Pengarah Urusan Ita Produk Sdn Bhd
 
SUAMI: Hassan Omar
 
ANAK: Bakhtiar (38); Nor Batty (36); Safri (29) dan Shahirul Syafiq (25)

Petikan Metro Ahad

Kamal & Kamal Pest Control Sdn Bhd

Hussein Kamal Mewah Dek Serangga

Siapa sangka, pekerjaan yang dulu dilakukan secara sam bilan selepas menduduki peperiksaan Malaysian Certificate Examination (MCE), kini menjadi perniagaan yang berkembang maju, malah meletakkan nama syarikatnya sebaris syarikat antarabangsa.

Pengarah Urusan Kamal & Kamal Pest Control Sdn Bhd, Hussein Kamal Omar berkata, segala-galanya bermula apabila beliau merantau ke Kuala Lumpur untuk berdikari sebaik saja selesai menduduki peperiksaan MCE di Methodist Boys School, Pulau Pinang.

Anak keempat daripada sembilan beradik itu berkata, setibanya di ibu kota beliau menimba pengalaman kerja di Munafar Pest Control iaitu syarikat kawalan serangga milik Bumiputera di Gombak.

Menurutnya, selama enam bulan pada 1970, beliau me lakukan kerja kawalan serangga di Pelabuhan Klang, Uni versiti Malaya (UM) dan Institut Penyelidikan Getah, Kuala Lumpur serta rumah persendirian.

“Ketika itulah saya berpeluang bertemu dengan orang besar, berpangkat dan berpengaruh yang tidak pernah ditemui ketika masih bergelar pelajar sekolah.

“Sejak sekolah lagi, saya bercita-cita melanjutkan pelajaran di UM dan kesempatan melakukan khidmat kawalan serangga di universiti itu memberi saya peluang menjejakkan kaki ke menara gading itu,” katanya berseloroh.

Berdasarkan keputusan peperiksaan MCE, Hussein Kamal mendapat tawaran melanjutkan pengajian di Institut Tek nologi Mara (kini UiTM), di Shah Alam.

Disebabkan tarikan pusat pengajian terbaru itu, beliau menerima tawaran itu biarpun terpaksa mengenepikan ta waran melanjutkan pembelajaran di tingkatan enam yang memberi imbuhan elaun kepada sesiapa yang memasu kinya.

“Walaupun saya tidak tahu apa itu ITM, tapi saya tertarik untuk belajar di sana kerana mahu hidup berdikari,” katanya yang juga Pengarah Urusan Kamal & Kamal Healthcare Sdn Bhd.

Selepas tiga tahun menjalani pengajian Diploma Pen tadbiran Awam di ITM, Hussein Kamal melanjutkan pe ngajian ke peringkat sarjana dalam Pentadbiran Perniagaan di Amerika Syarikat (AS).

Sekembalinya dari AS, beliau bekerja sebagai eksekutif pemasaran di sebuah syarikat antarabangsa. Beliau juga sering bertukar kerja untuk mencari pengalaman termasuk menjadi remiser.

Bagaimanapun, apabila pasaran saham jatuh merudum, beliau kehilangan kerja. Mujur isterinya, Che Ros Pendek, bekerja waktu itu dan dapat membantu ekonomi keluarga.

Hussein Kamal juga pernah bertugas di bahagian operasi di sebuah syarikat membekal peralatan dan kawalan kebersihan, namun tidak sempat mengambil gaji pertama kerana bekerja hanya untuk menimba pengalaman dan mengetahui sistem kerja.

Dalam pada memikirkan apa yang harus dilakukan selepas berhenti kerja, beliau turut menerima beberapa tawaran kerja lain, namun hatinya lebih kuat untuk bekerja sendiri iaitu dengan membuka perniagaan.

Pada 1985, bermodalkan RM5,000 baki duit bekerja sebagai remiser, Hussein Kamal membuka perniagaan kawalan se rangga. Waktu itu, beliau tidak terlalu memikirkan ke untungan, sebaliknya hanya menumpukan kerja mengawal lipas, semut dan tikus yang diamanahkan pelanggan.

Khidmat kawalan serangga belum begitu popular di negara ini dan beliau bersaing dengan syarikat antarabangsa yang mempunyai nama kukuh dalam industri itu.

Perkhidmatan syarikatnya digunakan pensyarah Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) berasal dari AS dan United Kingdom yang sudah biasa dengan perniagaan itu di negara masing-masing.

Servis individu yang diberikan menampakkan peluang cerah untuknya maju dalam bidang berkenaan kerana untuk khid mat kawalan serangga, Hussein Kamal mendapat bayaran penuh lebih awal untuk kontrak selama setahun.

Syarikatnya mendapat kontrak Jabatan Kerja Raya dan Jabatan Perdana Menteri bagi mengatasi masalah anai-anai. Projek terbesar pernah diterima Kamal & Kamal Pest Control ialah kerja membaik pulih Masjid Negara bagi pencegahan serangga perosak dan dengan rezeki itulah beliau dapat menunaikan haji.

“Waktu mula bertapak dalam dunia kawalan serangga, papan tanda perniagaan pun tak ada di hadapan pejabat Kamal & Kamal Pest Control di Bandar Tun Razak.

“Selepas berhenti kerja di syarikat membekal peralatan dan kawalan kebersihan, rakan saya di syarikat itu banyak mem beri khidmat nasihat mengenai operasi syarikat. Sebarang masalah, dia akan cuba bantu selesaikan kerana berpe ngalaman luas dalam bidang berkenaan.

“Ketika Kamal & Kamal sedang rancak mendapat projek, ada satu syarikat beria-ia hendak tahu, siapa Hussein Kamal. Kami akhirnya bertemu ketika kami membuat lawatan tapak di tempat yang sama,” katanya.

Kamal & Kamal Pest Control mempunyai tiga cawangan iaitu di Kuala Lumpur, Shah Alam dan Perak. Beliau turut menubuhkan syarikat membekal alat kebersihan, dispenser dan alas kaki iaitu Kamal & Kamal Healthcare Sdn Bhd sejak 13 tahun lalu.

Selepas berpuluh tahun membangunkan Kamal & Kamal Pest Control serta Kamal & Kamal Healthcare, Hussein Kamal kini menyerahkan beberapa urusan syarikat kepada anaknya sebagai persediaan untuk pengambilalihan.

Anak sulungnya, Mustaffa Kamal, 28, mengendalikan ba hagian operasi, Kamariah menjaga kewangan, pentadbiran dan pengurusan syarikat manakala Azlan Kamal, mengu ruskan bahagian pemasaran.

Sementara itu, Muhammad Kamal kini sedang mengambil kursus untuk mengendalikan kerja di pelantar minyak dan apabila lulus dan mendapat sijil, barulah syarikat itu boleh menjalankan kerja kawalan serangga di kawasan berkenaan.

Hussein Kamal bercita-cita membangunkan Kamal & Kamal sebagai satu empayar serta menjadi pakar dalam bidang kawalan serangga.

“Saya mahu syarikat ini menjadi besar dan mendatangkan manfaat kepada orang lain serta menjadi perniagaan keluarga. Saya lihat, di Australia, banyak syarikat dibangunkan oleh ahli keluarga dan terpampang di papan tanda syarikat. Ada syarikat kawalan serangga di sana yang sudah sampai ke generasi ketiga,” katanya.

Kini teknologi digunakan dalam kawalan serangga semakin canggih seiring kepesatan teknologi. Teknologi mesra alam iaitu Nemesis Baiting System dipraktikkan dalam pengawalan serangga dan tidak menggunakan ramai tenaga kerja.

Menurutnya, Kamal & Kamal Pest Control menggunakan bahan kimia yang didaftarkan dengan Lembaga Racun Makh luk Perosak yang diketahui sah serta dijamin keberkesanannya.

Profil Usahawan Kreatif

NAMA: Hussein Kamal Omar.
 
UMUR: 56 tahun.

PENDIDIKAN: Diploma Pentadbiran Awam Universiti Teknologi Mara (UiTM), Ijazah Sarjana Muda Augustana College, South Dakota, Amerika Syarikat (AS) dan Sarjana Pentadbiran Perniagaan, Marshall University, West Virginia, AS.

JAWATAN: Pengarah Urusan Kamal & Kamal Pest Control Sdn Bhd dan Kamal & Kamal Healthcare Sdn Bhd.

ASAL: Singapura.

ISTERI: Che Ros Pendek, 51.

ANAK: Mustaffa Kamal, 28; Azlan Kamal, 27; Nur Ka mariah, 25; Muhammad Kamal, 22; Nur Kamaliah, 21; Safiah Kamila, 18; Sarah Kamila, 17; Akmal Kamal, 16, Aman Kamal, Amirul Kamal, 12 dan Asma' Kamila, 11.


Petikan Metro Ahad