Million Board Sdn Bhd

Rezeki Sakit Belakang Hasnizar

Beliau bermula sebagai jurutera projek tetapi membuat perubahan drastik dalam haluan kerjayanya ketika kegawatan ekonomi melanda negara.

Satu demi satu pekerjaan dilakukan, daripada perunding jualan, 'pengusir hantu moden' hinggalah sampai satu tahap hanya mampu mencari rezeki dengan mencuci pinggan di warung selepas 'tersungkur' dalam perniagaan.

Begitupun, bak kata pepatah 'kalah bukan bererti mengalah', keperitan hidup yang pernah dilaluinya itu kini berganti dengan pencapaian membanggakan.

Pada usia 34 tahun, dia tidak lagi bergelar pekerja bawahan, sebaliknya mempunyai perniagaan sendiri dengan memegang jawatan sebagai Ketua Pegawai Eksekutif (CEO).

Produk penjagaan tulang belakang jenama Dr Backbone keluaran syarikatnya kini 'harum' dan menjadi sebutan ramai. Puluhan ribu unit produk berkenaan dijual sejak diperkenalkan pada 2006.

Malah produk itu bukan sembarangan kerana keberkesanannya turut mendapat pengiktirafan pakar bedah Ortopedik Hospital Pusrawi Kuala Lumpur, Dr Mohd Ismail Maulut.

Itulah keistimewaan CEO Million Board Sdn Bhd, Hasnizar Ibrahim yang satu ketika dulu terpaksa mendepani pelbagai liku dan ranjau kehidupan untuk mengecapi nikmat kejayaan.

"Bukan calang-calang kerugian yang pernah saya alami dulu. Saya alami kerugian melebihi RM900,000 sehingga segala harta terpaksa digadai.

"Pendek kata tinggal sehelai sepinggang, sampai hendak ke mana-mana hanya mampu berjalan kaki dan mencari rezeki sebagai pencuci pinggan di warung. Pada masa lapang pula saya mendalami ilmu urutan tradisional," kata Hasnizar ketika ditemui di pejabatnya baru-baru ini.

Sebelum memasuki dunia pekerjaan, Hasnizar menunjukkan ciri-ciri kepemimpinan apabila terpilih sebagai Presiden Persatuan Kejuruteraan Awam ketika melanjutkan pengajian dalam bidang berkenaan.

Dengan menggabungkan bakat kepemimpinan dan minat dalam bidang perniagaan, beliau membulatkan tekad untuk menjadi ahli perniagaan.

"Tamat pengajian dalam bidang kejuruteraan awam pada 1998, saya bekerja sebagai jurutera projek tetapi kerana kegawatan ekonomi, saya membuat keputusan drastik mencari ruang untuk menjadi ahli perniagaan.

"Kalau diikutkan, dari kecil memang saya minat berniaga. Sebab itu saya memilih untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang perniagaan serta pemasaran dan memulakan kerjaya dalam bidang itu," katanya.

Mengimbas kembali kenangan ketika menceburi bidang pemasaran, beliau ketika itu menjawat jawatan perunding jualan di Linguaphone Institue of London, di mana banyak selok-belok perniagaan dipelajarinya dan pada masa sama berdepan pelbagai cabaran yang hampir melemahkan semangat.

"Bayangkan, setiap hari saya berdepan lebih 20 pelanggan untuk mempromosi produk yang dijual, tetapi tiada seorang pun berminat membeli daripada saya. Ketika itu memang saya jadi lemah semangat... marah pun ada.

"Saya sedar saya masih mempunyai kelemahan untuk diperbaiki. Sebagai seorang Islam, saya memanjatkan doa supaya dimurahkan rezeki.

"Alhamdulillah berkat kesabaran dan rezeki diberi Allah SWT, selepas dua minggu, saya dapat seorang demi seorang pelanggan hinggalah saya berjaya menjadi perunding jualan terbaik," katanya.

Setahun menjadi perunding jualan, Hasnizar terus cemerlang apabila dipilih menjadi pengarah pemasaran untuk sebuah syarikat pembuatan air minuman Bumiputera pada 1999 berjenama MANJA.

Di syarikat itu beliau berjaya mendapatkan kontrak tempahan air sebanyak dua juta tin setiap bulan, sekali gus menjadikan masa depannya semakin cerah.

Menyedari mempunyai keupayaan untuk berniaga sendiri, Hasnizar meninggalkan syarikat itu dan menjadi rakan kongsi untuk satu perniagaan berasaskan produk capal.

Hanya dalam tempoh lapan bulan, bibit-bibit kegagalan membelenggunya dan dia keluar mencuba perniagaan baru iaitu sejenis cendawan antikanser, tetapi masih belum mencapai kejayaan membanggakan.

Hasnizar mengakui ketika itu dia belum matang dalam dunia perniagaan.

"Maklumlah, ketika itu saya masih muda. Ilmu perniagaan pula belum cukup, menyebabkan saya hanya mampu bertahan dalam tempoh singkat. Saya juga jenis yang jujur dan pernah disindir 'budak hingusan' dalam perniagaan," katanya.

Sejak itu Hasnizar bagai hilang arah dan tujuan. Dia bekerja mencuci pinggan di sebuah warung dengan gaji RM15 sehari dan mendalami ilmu urutan tradisional pada waktu lapang.

Tiga bulan selepas itu Hasnizar beralih arah apabila memilih kerjaya sebagai 'pengusir hantu moden' dengan menggunakan kaedah teknologi sains dan tradisional.

"Memang melucukan, tetapi realitinya itu yang saya lakukan. Setiap hari mencari hantu dan mengenakan yuran untuk setiap perkhidmatan diberi. Ada pelanggan, tetapi saya fikir sampai bila saya nak buat kerja itu," katanya.

Pada 2006 Hasnizar memberanikan diri bertatih kembali dalam dunia perniagaan. Bermodalkan wang sebanyak RM3,000 yang dipinjam daripada sepupunya, dia memulakan perniagaan produk penjagaan tulang belakang.

Hasnizar berkata, ilham untuk menjalankan perniagaan itu tercetus hasil daripada apa yang berlaku kepada dirinya.

"Dari zaman kanak-kanak, rakan sebaya memang mengenalinya dengan bentuk badan yang membongkok. Semua itu ada kaitan dengan tulang belakang.

"Apabila ke surau ke masjid untuk menjalani ibadat dan mendengar ceramah, saya selalu berasa sakit belakang akibat duduk terlalu lama. Sejak itu saya banyak membaca buku dan mengkaji di Internet mengenai hal tulang belakang dan tercetuslah ilham untuk menjual produk berkaitan penjagaan tulang belakang," katanya.

Begitupun, laluan untuk Hasnizar memasarkan produk itu tidak semudah disangka kerana dia perlu bertungkus lumus mendapatkan pelanggan.

"Pengunjung pasar malam tempat saya berniaga tidak menunjukkan minat terhadap produk saya apabila diberitahu ia keluaran tempatan.

"Begitupun saya tidak putus asa dan terus berusaha meyakinkan pengunjung sehingga dapat menjualnya kepada beberapa pelanggan," katanya.

Menurut Hanizar, dia mula menjual produk itu tanpa jenama di pasar malam Uptown Danau Kota dan Seri Gombak, tetapi sambutannya hambar sehingga beliau mendapat khidmat nasihat daripada Dr Mohd Ismail Maulut, doktor pakar bedah ortopedik yang banyak memberi cadangan dan pendapat supaya produk itu mencapai standard antarabangsa.

Hasnizar berkata, dia terus berusaha membangunkan perniagaannya dengan menggunakan jenama 'Dr Backbone' dan mempromosi produk itu di pelbagai tempat, termasuk stesen minyak dan kawasan rehat dan rawat (R&R) Lebuhraya Utara Selatan dan pusat beli-belah sekitar Lembah Klang.

"Waktu tidur saya ketika itu hanya dua atau tiga jam. Begitupun, Alhamdulillah usaha berterusan yang dilakukan itu melonjakkan jualan produk berkenaan.

"Hasilnya saya mampu beroperasi di pejabat sendiri, mempunyai kakitangan sendiri, ada kilang yang mengkhusus kepada pembuatan produk dan pengedar juga semakin bertambah," katanya.

Menurut Hasnizar, syarikatnya menjalankan usaha penyelidikan dan pembangunan yang berterusan bagi terus meningkatkan mutu produk.

"Doa ayah dan ibu serta kedua-dua mentua menjadikan saya mampu ada di tahap seperti hari ini. Bagaimanapun, perjalanan untuk saya melakar kegemilangan dalam dunia perniagaan masih panjang.

"Saya turut berterima kasih kepada Dr Mohd Ismail Maulut, bapa angkat Syed Hussein Al-Attas dan Datuk Dr Fadzilah Kamsah yang selama ini banyak memberi sokongan. Paling utama isteri yang sentiasa memberi semangat," katanya.

Profil Usahawan Kreatif

NAMA: Hasnizar Ibrahim

UMUR: 34 tahun

ASAL: Kampung Jerjak, Batu Kikir, Kuala Pilah, Negeri Sembilan

PENDIDIKAN: Diploma Kejuruteraan Awam (1998), Diploma Pemasaran Universiti Malaya (2003)

JAWATAN: Ketua Pegawai Eksekutif Million Board Sdn Bhd

ISTERI: Nur Hafiza Zakaria


Tips Usahawan Kreatif 

Hasil Produk Minuman Kalsium
Million Board Sdn Bhd merancang memberi keutamaan kepada siswazah muda yang menganggur dan ibu tunggal menceburi dunia perniagaan.

Hasnizar berkata, golongan terbabit dipelawa menjadi pengedar produk Dr Backbone yang diyakini mampu memberi keuntungan tinggi.

"Kita tawarkan modal rendah untuk mereka tetapi pulangannya lumayan. Ini kita lakukan sebagai satu tanggungjawab untuk membantu golongan terbabit menjana pendapatan menerusi bidang perniagaan.

"Bukan saja perniagaan, tetapi pada masa sama kita membantu daripada segi memberi kesedaran mengenai kepentingan penjagaan tulang belakang," katanya.

Menurut Hasnizar, syarikatnya turut mempelawa mana-mana organisasi bekerjasama dengan syarikatnya sejajar dengan usaha untuk mengembangkan lagi perniagaannya.

"Pada masa sama, dari semasa ke semasa kita akan mengadakan lebih banyak lagi seminar dengan kerjasama pakar bagi memperkenalkan produk dan membuktikan kelebihannya.

"Kita juga akan mempergiatkan usaha mempromosi peluang perniagaan untuk produk berkenaan," katanya.

Menurut Hasnizar, jenama Dr Backbone akan diperluaskan, bukan hanya semata-mata kepada produk penjagaan tulang belakang.

"Pada awal 2010, kita merancang mengeluarkan produk minuman kalsium dengan pelbagai perisa yang mampu memenuhi selera semua jantina, peringkat umur dan kaum.

"Jika diikutkan banyak lagi perancangan kita, tetapi kita akan lakukannya secara berperingkat demi memastikan apa yang dihasilkan berkualiti dan berkesan," katanya.

Produk Dr Backbone kini boleh dimiliki dengan pilihan tujuh warna bingkai daripada kulit bagi memenuhi cita rasa pelanggan.

Ia mempunyai ketahanan dan jaring teknologi tinggi yang mampu menampung bebanan pengguna seberat 198 kilogram.

Produk yang mendapat pengiktirafan paten reka bentuk industri harta intelek pada April lalu itu dijamin tahan sekurang-kurangnya dua tahun serta berkualiti. Maklumat lanjut mengenai Dr Backbone boleh diperoleh di www.drbackbone.com.
 
Petikan Metro Ahad

No comments: